Gedachten, herinneringen en toekomstige verlangens

Zittend op een bankje hoor ik de muziek die uit mijn oordopjes komt. Ik ben verzonken in mijn gedachten zonder enig idee te hebben welk nummer er wordt afgespeeld. Terugdenkend aan Nederland word ik overvallen met gedachten en herinneringen. Wat wil ik gaan doen als ik terug ben in Nederland? Hoe zal het met die ene vriend gaan? Ik heb straks twee pasgeboren nichtjes en kom te wonen in het mooie Amsterdam. Zal ik eindelijk mijn eigen hoofdstad beter leren kennen?

Gedachten die je terugtrekken het verleden in, gebeurtenissen die hebben plaatsgevonden terwijl ik soms niet eens weet of ik ze wel echt heb meegemaakt. Toekomstige verlangens die ervoor zorgen dat ik geen idee heb welke nummers ik heb geluisterd. Op dit moment ben ik overal maar niet hier, op dit stukje land aan zee. Plotseling stopt het geluid en zie ik het gouden zandstrand. Het uitzicht over de turquoise zee en zijn eindeloze beweging waarmee hij het strand bereikt, dat is de plek waar ik nu ben. Met een glimlach word ik mij weer bewust dat ik hier was gaan zitten om na te denken.

Het hier & nu is te zweverig

Ik was volledig verloren in mijn gedachten. Zulke momenten kunnen heerlijk maar ook storend en vervelend zijn. Het fascineert mij hoe onze gedachten met onszelf aan de haal gaan. Ze brengen je zover weg dat je moet oppassen dat je niet in een andere realiteit terecht komt. Op zo’n moment ben je niet in het hier en nu, een plaats en tijd waar jouw lichaam zich bevind maar jouw gedachten niet. De term hier en nu klinkt zweverig. Hoewel het niks zweverigs is om je te beseffen dat je je niet bewust bent van wat er op dit moment in jouw lichaam en om je heen gebeurt. Hetzelfde geldt voor de term mindfulness en meditatie. Daarover later meer.

Jouw gedachten kunnen door duizenden factoren worden afgeleid en al onze zintuigen helpen ze daar maar al te graag bij. Onze omgeving is goed ingericht om daar gebruik van te maken. Smartphones, advertenties, uithangborden, etalages en zelfs andere personen proberen je bij jezelf vandaan te halen. Hierdoor vergeten we vaak wat er werkelijk toe doet.

Een oefening van 3 minuten (ademruimte)

Maar het hier en nu, waar je nu bent, is de plek en het moment waar het omgaat. Hoe kom je daar? Hoe wordt je bewuster en kun je dat blijven? Ik heb zelf meerdere trajecten gevolgd, waaronder mindfulness. De technieken die ik daaruit heb geleerd gebruik ik nog steeds dagelijks. Daarom deel ik graag een eenvoudige oefening die je iedere dag en meerdere malen kunt doen. Het kost je slechts drie hele minuten. Het maakt niet uit of je zit, staat of in beweging bent. De oefening gaat alsvolgt:

Ademruimte:

1. Haal diep adem. Voel hoe je in en uit ademt.
2. Stel jezelf de vraag: Hoe gaat het met me?
3. Hoe gaat het met mijn gedachten? (Zijn het er veel of weinig? Wisselen ze elkaar snel af of heeft er eentje de overhand?)
4. Hoe gaat het met mijn emoties? (Voel je boosheid, verdriet, blijdschap, misschien wel niets?)
5. Hoe gaat het met mijn lichaam? (Welke sensaties voel je en op welke plek?)

Voel je dat? Dat is het enige dat er op dit moment is. Nu kun je weer verder gaan met je dag.

Noem het geen meditatie, mindfulness of ademruimte. Noem het zoals je wilt of geef het geen naam. Leg jezelf geen verplichting op, het gevoel dat je dit elke dag 4 keer moet doen. Maar sta af en toe stil bij hoe je je voelt, hoe je ademt, hoe je beweegt en hoe je in je vel zit. Wees je ietsje meer bewust van waar je nu bent, als je dit leest. Dat is voor nu voldoende.